Zanim do Ustki doprowadzono w roku 1878 tory kolejowe łączące tą portową miejscowość, a właściwie portową wioskę ze Słupskiem jej mieszkańcy i interesanci korzystali z kursującego na tej trasie dyliżansu.
Pierwszy dworzec kolejowy w Ustce wybudowano w roku 1878, gdy do portowej wówczas wsi doprowadzono tory kolejowe.
Budynek dworca jaki do dziś mamy możliwość ogladąć powstał w latach 1909 - 1911.
Wówczas Ustkę połączono linią kolejową ze Sławnem. Z tego też okresu pochodzi wiadukt i most kolejowy na Słupii.
Wojsko również korzysta z połączenia kolejowego naszego kraju z Ustką i wysyła transporty wojskowe na pobliski poligon oraz do koszar oddalonych od Ustki o trzy kilometry do wioski o nazwie Lędowo, gdzie znajdują się koszary i Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej.
Tory prowadzące dawniej z Ustki do Sławna na odcinku Lędowo - Sławno zostały rozebrane zaraz po wojnie i jako łup wojenny wywiezione do dawnego Związku Radzieckiego. Podobny los spotkał kolej wąskotorową, która łączyła Ustkę z Rowami.